کلروفیل و خواص آن

کلروفیل و خواص آن

کلروفیل یا سبزینه در واقع همان رنگدانه های سبز رنگ گیاهان میباشد

کلروفیل با خواص فوق العاده ای که دارد این روز ها مورد توجه متخصصین تغذیه قرار گرفته است . احتمالا این روز ها نام کلروفیل زیاد به گوشتان خورده است و مایل باشید اطلاعات دقیق تر راجع به آن داشته باشید .

با من در مقاله همراه باشید .

کلروفیل یا سبزینه رنگدانه ی سبز رنگ موجود در اکثر گیاهان و خزه ها و سیانوباکتر ها میباشد که نور قرمز و آبی را از طیف الکترو مغناطیس جذب کرده و نور سبز و زرد را بازتاب میکند . علت رنگ سبز گیاهان به همین منظور میباشد . همانطور که میدانید گیاهان با فتوسنتز به فعالیت زیستی خود ادامه میدهند که وظیفه ی فتوسنتز بر عهده ی کلروفیل میباشد بدین صورت که کربن دی اکسید موجود در هوا را با آب مکش شده توسط ریشه ی گیاه از زمین را در حضور نور خورشید ترکیب کرده و نتیجه که همان قند و اکسیژن میباشد را تولید میکند .

دو نوع کلروفیل وجود دارد نوع آ و نوع ب که هردو محلول در چربی میباشند .

همانطور که گفته شد کلروفیل خواص زیادی دارد من برای شروع از مهم ترین خواص آن یعنی کاهش اسیدیته ی بدن آغاز میکنم :

بدن به منظور حفظ سلامت باید PH مطلوب داشته باشد (حدود 7.4) به همین علت اسیدی شدن یا قلیایی شدن بیش از اندازه بدن موجب خطراتی میشود .

اسیدوز هنگامی پیش می آید که کلیه ها و ریه ها نتوانند به خوبی به فعالیت خود ادامه دهند و در نتیجه دفع اسید بدن که از طریق بازدم و دفع ادرار صورت میگیرد دچار اختلال شده که نتیجه ی آن  افزایش سطح اسید موجود در مایعات بدن میباشد . از طرفی افزایش اسیدیته ی بدن منجر به فشار بسیار بر روی کلیه و ریه میشود .

 کلروفیل می‌تواند به کاهش اسیدیته بدن کمک کند. اسیدیته بدن به میزان اسیدهای تولید شده در بدن اشاره دارد که ممکن است در نتیجه فرآیندهای متابولیک و مصرف غذا افزایش یابد. این میزان اسیدیته بالا می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند التهاب‌ها، استرس اکسیداتیو و آسیب به اعضا ی بدن شود . کلروفیل به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی شناخته می‌شود که می‌تواند از فرآیندهای آسیب‌زای اکسیداتیو جلوگیری کند و به عنوان یک ماده قلیایی عمل کند . ( حین ورزش های قدرتی و تغییر در روند تنفسی با افزایش یون های هیدروژن در بدن مواجه میشویم که برای کاهش سطح این یون ها یا به عبارتی کاهش اسیدیته ی بدن در وحله ی اول تنفسی آگاهانه سپس استفاده از مواردی که به ریکاوری سریع کمک میکند از جمله استفاده ی از کلروفیل بعد از فعالیت ورزشی توصیه میشود . )

از دیگر خواص کلروفیل به خاصیت ضد سرطانی آن میشود اشاره کرد . کلروفیل از بوجود آمدن تومور های سرطانی جلوگیری میکند بدین صورت که کلروفیل با تشکیل باندی قوی با افلاتوکسین ها ( عامل سرطان ) موجب جلوگیری از جذب آنها توسط روده میشود و در نتیجه از بروز سرطان ( مخصوصا سرطان های کبد / پوست / معده و روده ی بزرگ )  جلوگیری میکنند . تحقیقی که در سال 2018 انجام شد ملاحظه شد که مصرف کلروفیل باعث کاهش سرطان پانکراس میشود .

  *در صورت مصرف کلروفیل آسیب های ژنی ناشی از سرطان به حداقل میرسد .

از دیگر خاصیت کلروفیل طی تحقیق صورت گرفته در سال 2019 بر روی افرادی که آنمی داشتند مورد توجه بسیاری قرار گرفت که نتیجه ی این تحقیق وجود رابطه مستقیم مصرف کلروفیل و افزایش هموگلوبین بود  .

 

آخرین تحقیق انجام شده نمایانگر تاثیر مثبت مصرف روزانه 100 میلی گرم کلروفیل طی 3 وعده در روز بر روی کاهش 55 درصدی تخریب DNA توسط افلاتوکسین میباشد .

بحثی که در حال حاضر در فضای مجازی و حقیقی مورد توجه قرار گرفته تاثیر کلروفیل در از بین بردن ورم بدن و شفافیت پوست میباشد که در این مقاله بصورت علمی تر علت این امر مشخص شد  : همانطور که گفته شد کلروفیل به دلیل اینکه آنتی اکسیدان قوی میباشد و به کاهش استرس های اکسیداتیو کمک بسزایی میکند و با خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد از اکسیداسیون جلوگیری کرده که در نهایت موجب کاهش التهاب میشود .

( همچنین تحقیقی در سال 2015 تاثیر مثبت کلروفیل بر روی اثرات ناشی از آکنه و آفتاب سوختگی را اثبات کرد)

از دیگر خواص کلروفیل افزایش سرعت متابولیسم و در نتیجه تسریع روند کاهش وزن اشاره کرد طی تحقیقی که در سال 2019 صورت گرفت ملاحظه شد در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش مصرف کلروفیل تاثیر بسزایی در روند کاهش وزن داشته . طی فالووآپ این تحقیق بر روی 50 کیس مشخص شد افرادی که روزانه از سبزیجات استفاده میکنند BMI و همین طور دور کمر با سایز کمتری به نسبت افرادی که  سبزیجات مصرف نمیکنند دارند . چنانچه در مقالات گذشته به اهمیت مصرف فیبر اشاره شد باید خاطر نشان شد سبزیجات به علت حجم بالای فیبری که دارند پروسه ی سیری و احساس رضایت بعد از وعده های غذایی را افزایش داده که نتیجه ی آن کاهش وزن میباشد .

تاثیرات مثبت دیگر مصرف کلروفیل از جمله :

- کاهش بوی نا مطبوع بدن

-کاهش خستگی

-کاهش گاز

-درمان یبوست

-درمان چاقی

 

 

برای استفاده از کلروفیل شما نیاز به مکمل ندارید و می توانید میزان کافی کلروفیل را از: بروکلی / سیب سبز / کلم بروکسل/ جعفری / اسفناج / کیوی / کاهو / کیل / راکولا / نعنا / ریحان / گشنیز /  نخود فرنگی / فلفل دلمه ای سبز و غیره بدست بیاورید .

* لطفا دقت بفرمایید که حرارت کلروفیل را تخریب و یا به طرز چشمگیری کاهش میدهد .

* افرادی که مشکل تیروئیدی دارند مخصوصا هییپوتیروئیدیسم هستند از مصرف خانواده ی کلم ها خودداری کنند .

* با توجه به Dietary Guidelines For Americans  مصرف 2 الی 3 کاپ سبزیجات در روز توصیه میشود که شما به همان میزان در روز به کلروفیل نیاز دارید نه بیشتر .

* با توجه به نیاز خانم های باردار و شیرده به فولیک اسید / کلسیم / ویتامین آ / ویتامین سی و منیزیم مصرف روزانه ی سبزیجات و میوه جات برای آنها بسیار مفید میباشد . ( در این دوره از مصرف کلروفیل مکمل و یا قطره جدا خودداری شود و تحت نظر پزشک باشید )

 

تداخل دارویی :

افرادی که به هر دلیل منابع کلروفیل آنها از مکمل ها و یا قطره ها میباشد دقت کنند مصرف قرص های زیر در برخی افراد ممکن است بروز علائم تداخل دارویی شده و بایدتحت نظر پزشک مربوطه باشند

-آنتی بیوتیک

-آنتی هیستامین

-ضد افسردگی

-فشار خون

چربی خون

 

میزان مجاز مصرف روزانه :

( به صورت علمی ثبت نشده )

افراد بالغ: 100 الی 200 میلی گرم (در بعضی افراد تا 300 میلی گرم هم مجاز میباشد )

 

عوارض احتمالی :

عموما مصرف کلروفیل ایمن میباشد اما در برخی افراد ممکن است بروز علائمی مانند

-درد شکمی

-حالت تهوع

-ادرار و مدفوع مایل به سبز

-سرگیجه

-ضربان قلب نامنظم

( در صورت دارا بودن علائم بالا از مصرف کلروفیل خودداری بفرمایید * کلروفیل در بعضی افراد آلرژن محسوب میشود )

 

سخن پایان اینکه مخاطب من افراد چاق یا لاغر نیستند چون ملاک سلامتی صرفا ظاهر فیت نیست چه بسا برخی افراد لاغر اندامی که سلامت نیستند و بلعکس . روی صحبت من افرادی هستند که برای سلامت جسم و روانشون تلاش میکنند و برای خودشون ارزش قائل هستند و از همه مهم تر خودشون رو دوست دارند . من همیشه گفتم سلامتی بزرگترین هدیه ی خداست که در اختیار ما قرار داده پس باید ازش به خوبی مراقبت کنیم چون زود دیر میشه .

آکادمی دکتر راس

 

 

گرد آورنده : ونوس شایان

 

 

منابع : 

 

https://www.webmd.com/diet/health-benefits-chlorophyll

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fevo.2018.00064/full

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10384064/

https://www.sciencedirect.com/topics/nursing-and-health-professions/chlorophyll

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322361

https://www.mcgill.ca/oss/article/critical-thinking-student-contributors-did-you-know/chlorophyll-water-wont-clear-your-skin

https://www.nytimes.com/article/chlorophyll-water-supplement-benefits.html

 


نویسنده:
Venus Shayan


1403/3/27

برچسب‌ها مکمل Diet