پروبیوتیک چیست

پروبیوتیک چیست

برقراری تعادل باکتری های مفید روده توسط پروبیوتیک ها

در عصر حاضر بارها کلمه ی پروبیوتیک به گوشمان خورده. به راستی دقیقا پروبیوتیک چیست؟ چرا برای بدن مهم هست؟

ابتدا با پاسخ به این سوال که دقیقا کلمه ی پروبیوتیک به چه معناست این مبحث را آغاز می کنیم. کلمه ی پروبیوتیک کلمه ای یونانی است که شامل دو بخش پرو و بیوتیک به معنای "برای زندگی" است که منشا پیدایش آن در سال 1950 میلادی در بلغارستان توسط دانشمندی به نام استامن گریگروو در ماست کشف شد.

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های( لاکتوباسیلی و بیفیدوباکتریوم) زنده ای هستند که به بهبود و حفظ تعادل میکروبیوم های موجود در روده ی کوچک بدن میزبان کمک شایانی میکنند.باتوجه به اینکه میدانیم بدن ما حاوی میلیون ها باکتری بی ضرر به نام فلورا میباشد که وجودشان برای بدن ضروری است و در عواملی نظیر هضم و تولید برخی محصولات شیمیایی برای از بین بردن ویروس و قارچ های بیماری زا نقش دارند پس ضرورت عملکرد این باکتری ها روشن است.

در ادامه به نقش های مهم پروبیوتیک اشاره می کنیم و منابعی که حاوی پروبیوتیک میباشند را ذکر میکنیم.

متاسفانه با توجه به اینکه شاهد افزایش مشکلات کبدی  هستیم از جمله سرطان کبد که رتبه ی ششم در سرطان جهان را (هپاتیت ب) دارد طی تحقیقات صورت گرفته ملاحظه شد مصرف پروبیوتیک با کاهش و حتی خنثی کردن اثر سم آفلاتوکسین (تایپ ب 1) که این سم موجود در برخی مغزیجات/ جو/ برنج/ انجیر و سایر میوه های خشک شده میباشد میشود و از این حیث بسیار تاثیرگذار بوده زیرا این سم باعث از بین رفتن و ایجاد تداخل در سلول های کبدی میشود.

نقش های چشمگیر دیگری که پروبیوتیک ها ایفا میکنند در کاهش سنگ صفرا/ کاهش تومور موجود در روده ی بزرگ/ خاصیت آنتی اکسیدانی قوی/ نرمال کردن سطح کلسترول/ کاهش فشار خون/ کاهش قند خون/جلوگیری از لخته شدن خون/ رشد باکتری های موجود در روده کوچک/ متعادل ساختن سیستم ایمنی بدن/ درمان موثر یبوست و غیره میباشد.

مساله ی مهم دیگر که شایان ذکر است این است که "لاکتوباسیلی" موجود در لبنیات طی فرایند تخمیری باعث تبدیل لاکتوز (قند موجود در لبنیات) به قند لاکتاز میشوند و کسانیکه به لاکتوز حساسیت دارند مجاز به مصرف محصولات پروبیوتیک میباشند و واکنش آلرژیک در بدنشان رخ  نمیدهد.

در ادامه ی مبحثی که در بالا ذکر شد باید اشاره کرد که محصولات پروبیوتیک طی تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که باعث کاهش واکنش های آلرژی (واکنش به آنتی ژن خاص) و علایم آن میشوند بطور مثال طی تحقیق انجام شده مشخص شد که مصرف پروبیوتیک باعث کاهش علایم بیماری آسم میشود زیرا بیفیدوباکتریوم لانگوم باعث افزایش ایمنی بدن میشود.

نکته ی حایز اهمیت و جالب دیگر تحقیق گسترده ی (یک سال فالوو آپ) در بیماری عفونی ریوی copd میباشد که طی این تحقیق به ارتباط بین سلول های ریوی و میکروبیوم های روده پرداخته شده. با توجه به اینکه این بیماری چهارمین بیماری کشنده در جهان میباشد و طی طول درمان و مصرف دارو ریه ها دچار التهاب میشوند که این التهاب توسط عملکرد مناسب میکروبیوم های روده کاهش و به حد تعادل خود میرسند.

فکر کنم الان به نقش پروبیوتیک ها  بیشتر پی بردید که چقدر حضور این موجودات ریز میکروسکوپی برای ما ضروری است!

 

در آخر منابعی که دارای پروبوتیک ها میباشند مختصرا بیان شده :

در اصل لبنیاتی نظیر شیر/ دوغ کفیر/ ماست/ بستنی/ کشک/  شیر سویا/ آب کلم/ آب هویج/ آب گوجه فرنگی و سایر ترشی هایی که با فرایند تخمیری تولید شده اند میباشد

از طرفی مکمل هایی در بازار با عنوان پروبیوتیک هست که میزان مصرفی شان طبق دستور پزشک میباشد.

مصرف پروبیوتیک ها را جدی بگیریم زیرا با تاثیر مثبتی که بر میکروبیوم های روده دارند در روند بهبود سلامتی بدن و افزایش ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارد.

 

آکادمی دکتر راس

 

گرد آورنده : ونوس شایان

 

منابع

https://respiratory-research.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12931-022-01928-8

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8664551/

https://www.nccih.nih.gov/health/probiotics-what-you-need-to-know#:~:text=Probiotics%20are%20live%20microorganisms%20that,dietary%20supplements%2C%20and%20beauty%20products.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/probiotics/faq-20058065

https://www.nhs.uk/conditions/probiotics/

https://www.sciencedirect.com/topics/earth-and-planetary-sciences/probiotic

https://ajcn.nutrition.org/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1379087/

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-011-2364-8_1

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-017-2029-8_18


نویسنده:
Venus Shayan

Holistic Nutritionist از آمریکا

1402/9/20

برچسب‌ها Diet