پری بیوتیک چیست

پری بیوتیک چیست

تغذیه رسانی به باکتری های مفید روده توسط پری بیوتیک ها

شاید شنیده باشید که سلامتی از عملکرد مناسب روده ها شروع میشود!

برای اینکه روده ها عملکرد مناسب خود را داشته باشند جوانب مختلفی را باید لحاظ کرد.از آنجایی که میدانیم درون روده های ما میکروارگانیسم های زنده ای وجود دارند که در صورت حفظ تعادل برای بدن بسیار مفید میباشند.تغذیه ی مناسب این میکروارگانیسم ها پری بیوتیک ها میباشند.در این مبحث درباره ی پری بیوتیک ها و نحوه ی عملکردشان شرح داده شده.

پری بیوتیک ها برخلاف پروبیوتیک ها موجودات غیرزنده و غیرقابل هضم هستند که به عبارتی نوعی فیبر میباشند.به علت اینکه بدن ما قادر به هضم فیبر نمیباشد این ماده غذای مناسب باکتری های مفید روده است همچنین باعث رشد این باکتری ها نیز میشوند.

فیبر ها کربوهیدرات های غیر قابل هضم میباشند که به همان صورت از بدن نیز دفع میشوند دسته بندی فیبر ها بر اساس محلول یا نامحلول بودنشان و همچنین زنجیره ی تشکیل دهنده آنها (پلی ساکارید یا الیگوساکارید ) میباشد که مختصرا توضیح میدهیم.

بهترین منبع طبیعی فیبر پلی ساکارید اینولین میباشد که در دسته ی فیبر های محلول قرار میگیرند.

فیبر های محلول با عملکرد قوی شان در احساس سیری بلند مدت و طولانی تر شدن روند هضم از احساس گرسنگی می کاهند.همچنین با کاهش شاخص گلایسمی باعث تعادل قند خون میشود.

نکته ی مهم دیگر این است که مصرف محصولات حاوی پری بیوتیک باعث کاهش جذب کربوهیدرات و چربی های غیر مفید میشود از این لحاظ استفاده از پری بیوتیک ها باعث کاهش وزن میشوند.

فیبر دیگر که استفاده از آن بارها توصیه شده فیبری به نام بتا گلوکان میباشد که منبع اصلی آن جو میباشد که باعث حفظ میزان نرمال کلسترول خوب بدن میشود از طرفی دیگر ایمنی بدن را نیز تقویت میکند.

مقدار مصرفی توصیه شده ی فیبر برای افراد بزرگسال 25 الی 30 گرم در طول روز میباشد.

نکته ای که قبل از مصرف این محصولات باید به آن بسیار دقت کرد این است که اگر ترکیب مناسب باکتری های مفید روده برای هضم موجود نباشند ممکن است باعث ناراحتی های زیاد دستگاه گوارش شود مخصوصا اگر شخصی سندرم روده تحریک پذیر داشته باشد  ممکن است علایمی نظیر نفخ/ یبوست/ گاز  و اسهال را داشته باشد.

 منابعی که شامل پری بیوتیک ها میشوند همانطور که گفته شد فیبر ها میباشند که مواردی را ذکر میکنم که علاوه بر آن حاوی مواد معدنی دیگری نیز میباشند مانند نخود (حاوی ویتامین ب/ پتاسیم) شاهدانه (امگا 3) کلورلا (فلاونویید موجود در گیاهان است که حاوی پروتین میباشد)

منابع دیگر نظیر دانه کتان/ کاکاءو/سیب/جو/موز/مارچوبه/تره فرنگی/پیاز/سیر/کنگر فرنگی میباشد.

در آخر مصرف محصولات پری بیوتیک با هدف تغذیه رسانی به باکتری های مفید روده کمک شایانی در حفظ و بقای این باکتری ها داشته که در نتیجه ی آن میشود به تقویت سیستم ایمنی بدن/ کاهش وزن/کمک به جذب کلسیم اشاره کرد.

آکادمی دکتر راس

 

گرد آورنده: ونوس شایان

 

منابع

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/probiotics/faq-20058065

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6463098/#:~:text=Prebiotic%20was%20described%20as%20%E2%80%9Ca,for%20more%20than%2015%20years.

https://www.webmd.com/digestive-disorders/prebiotics-overview

https://isappscience.org/for-scientists/resources/prebiotics/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1521691803001331

https://www.mdpi.com/2304-8158/8/3/92

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/gastrointestinal-effects-of-prebiotics/BD1B790A844DD58A02125E446FB9F8F8


نویسنده:
Venus Shayan

Holistic Nutritionist از آمریکا

1402/9/20

برچسب‌ها Diet