کروم و کاهش اشتها

کروم و کاهش اشتها

کرومیوم پیکولینات و تاثیر آن بر هورمون انسولین

چند بار رژیم گرفتید اما بخاطر اشتهای کاذب رژیم را شکستید؟ اصلا میشه اشتها رو کنترل کرد؟ افت قند و تمایل به شیرینیجات را چی؟

این روز ها رویای کاهش اشتها با ماده ای به نام کروم تا حدودی به تحقق پیوسته! البته که اراده ی خود و لحاظ کردن رژیم مناسب حاوی پروتین و چربی های مفید نیز بی تاثیر نیست.

کروم اولین عنصر شیمیایی در گروه 6 هست و محققین طی مشاهدات گسترده ای که صورت گرفت متوجه اثر چشمگیر کروم پیکولینات (کروم تریولانت) بر کاهش اشتها و به دنبال آن کاهش وزن شده اند.باید خاطر نشان کرد که کروم تریولانت فرم بی خطر کروم میباشد و فرم سمی آن کروم هگزاولانت میباشد که در آلودگی های صنعتی میباشد.

در سال 1950 میلادی "مرتز و شوارتز" با بررسی بیمارهایی که در بیمارستان تحت درمان بودند و به آنها مکمل کروم تجویز شده بود متوجه تاثیر کروم بر قند خون شدند. در این مقاله تلاش ما این است که بصورت مختصر عملکرد "کرومیوم پیکولینات" و تاثیر آن بر روی متابولیسم را شرح دهیم.

یک تحقیق مهم صورت گرفته که طی سال های اخیر انجام شد با تمرکز بر تاثیر کروم در طی 6 ماه فالوو آپ بر روی 24 نفر با مشکل ریزه خواری(binge eating) بود که طی این تحقیق روزانه  600 الی 1000  میکروگرم  کروم به این افراد تجویز شد. نتیجه ی حاصل شده شگفت انگیز بود!کاهش اشتها/ کاهش قند خون ناشتا/ بهبود خلق و خو (حتی افرادی که افسردگی داشتند نیز به افزایش مود آنها کمک کرده بود).

سوالی که پیش میاد این است که این اتفاقات چطور با مصرف کروم می افتد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که کروم با تشکیل باندی قوی با یک الیگوپپتید مولکولی سبک وزن به نام "کرومدولین" را تشکیل داده که این مولکول به گیرنده های انسولین متصل شده و عملکرد انسولین را بهود و تسریع میبخشد که نتیجه آن متعادل کردن عملکرد هورمون انسولین میباشد و میزان گلوکز جذب شده توسط سلول ها افزایش میابد و سوخت رسانی سلولی اتفاق می افتد و همچنین باعث کاهش گلوکز موجود در جریان خون میشود .

 

متاسفانه امروزه مقاومت به انسولین امری بسیار شایع میباشد طی تخمین صورت گرفته در سال 2010  در کشور آمریکا مشاهده شد 35 درصد افراد بالای 20 سال و 50 درصد افرد بالای 65 سال دچار اختلال در عملکرد انسولین و در نتیجه مقاومت به انسولین میباشند و این یعنی حدود 79 میلیون نفر افراد بالای 20 سال در مرحله ی "پری دیابت" قرار گرفته اند.

(مقاله ی مربوط به پری دیابت را در سایت دکتر روستایی مطالعه بفرمایید)

نکته ی دیگر اینکه شیوع مقاومت به انسولین در خانم ها بیشتر میباشد و اولین و مهم ترین علت آن سندرم پلی کیستیک تخمدان میباشد که با اضافه وزن ربط مستقیم دارد که حتما در مقاله های بعدی به آن بیشتر اشاره خواهیم کرد.علل دیگر شامل تجمع چربی احشایی و همچنین اضافه در خانم ها میباشد.

 این نکته را باید یاد آور شد که مقاومت به انسولین اولین فاکتور بیماری های قلبی عروقی میباشد و از هر 5 نفر 1 نفر مبتلا به این مشکل متابولیکی میباشد. تاثیر مثبت کروم بر کاهش مقاومت به انسولین طی تحقیقات صورت گرفته ثابت شده میباشد. در نتیجه کاهش بیماری های قلبی عروقی از اثرات دیگر مصرف کروم میباشد.

 

مصارف دیگر کروم در بیماران دوقطبی و اسکیزوفرنی و افسردگی نیز میباشد که موجب بهبود عملکرد مغز و افزایش مود میباشد. متاسفانه شواهد و تحقیقات صورت گرفته در این مورد به قدر کافی در دسترس نمیباشد.

چه مقدار مصرف کروم  در روز مناسب افراد بالغ مجاز میباشد؟

آقایان 19 الی 50 سال : 35 میکروگرم / خانم ها 19 الی 50 سال : 25 میکروگرم

آقایان 51 سال به بالا : 30 میکروگرم / خانم ها 51 سال به بالا : 20 میکروگرم

*بیماران دیابت نوع دو روزانه 200 الی 1000 میکروگرم مجاز به مصرف کروم میباشند.

(مصرف اگر روزانه باشد این مقدار برای 6 ماه الی 2 سال در نظر گرفته شده است و مصرف بیش از اندازه آن منجر به اختلال در کار کلیه و کبد میشود و در کل مصرف کروم برای بیماران کلیوی و کبدی توصیه نمیشود)

نکته: در صورت حامله بودن و شیردهی تجویز کروم در صورت صلاح دید پزشک صورت میگیرد.

چه مقدار مصرف کروم برای کودکان مجاز میباشد؟

تا شش ماهگی : 0.2 میکروگرم

7 تا 12 ماهگی : 5.5 میکروگرم

1 تا 3 سالگی : 11 میکروگرم

4 تا 8 سالگی : 15 میکروگرم

پسران 9 تا 13 سال : 25 میکروگرم / دختران 9 تا 13 سال : 21 میکرو گرم

پسران 14 تا 18 سال : 35 میکروگرم / دخترن 14 تا 18 سال : 24 میکروگرم

با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد علاوه بر مکمل های کروم موجود در بازار مواد غذایی ذکر شده حاوی کروم میباشند نظیر :

میگو(در 3.5 اونس 26 میکروگرم) بروکلی (در یک لیوان 22میکروگرم) آب انگور (در یک لیوان 7.5 میکروگرم) گوشت گوسفند(در یک اونس 3 میکروگرم) سینه ی بوقلمون (در یک اونس1.7میکروگرم)مرغ (در یک اونس 0.5 میکروگرم) گندم کامل(در 100 گرم حاوی 21 میکروگرم)  مخمر جو (در یک قاشق غذاخوری 3.3 میکروگرم) *همچنین ادویه هایی نظیر فلفل سیاه نیز منبع کروم میباشد

برای افزایش جذب کروم ویتامین ب3 (نیاسین) و ویتامین سی کمک شایانی در این راستا دارد.

همچنین بهترین زمان مصرف کروم بعد از وعده ی نهار میباشد.

سوال بعدی که پیش میاد این هست که کمبود کروم چه عواقبی را در پی دارد؟

طی آخرین تحقیق صورت گرفته  در مونت سینای نیو یورک در کشور آمریکا ملاحظه شد که 90 درصد افراد دچار کمبود کروم میباشند که اکثریت این جمعیت :

 1.افراد سالخورده

2.افرادی که ورزش های قدرتی انجام میدهند

 3.افراد حامله

4.افرادی که محصولات قندی بسیاری مصرف میکنند

که نتیجه ی این تحقیق مساوی بود با جمعیتی با قند خون بالا/ تری گلیسیرید بالا/ عملکرد ضعیف قلبی عروقی/افزایش وزن و اختلال در عملکرد هورمون انسولین که منجر به عدم تعادل قند خون بدن نیز میشود.

افرادی که دچار کمبود کروم میباشند علایمی نظیر گیجی / هایپرگلایسمی / گلوکزاریا(دفع گلوکز توسط ادرار که نشانه ی بالا بودن قند خون میباشد) / پریفرال نوروپتی(زمانی صورت میگیرد که اعصابی که خارج از مغز و نخاع قرار دارند تخریب میشوند که معمولا با درد یا بی حسی در اطراف دست و پا همراه میباشد)

دقت شود که افرادی که به "کرومات" و "چرم" حساسیت دارند نباید کروم مصرف کنند زیرا این ماده برایشان آلرژن محسوب میشود و باعث قرمزی و التهاب پوستشان میشود.

*همانطور که گفته شد افرادی که دچار بیماری کلیوی / ریوی / آنمی (افرادی که گلبول های قرمز سالم به تعداد لازم ندارند) کاندید مناسب مصرف کروم نمیباشند.

حین مصرف کروم چه داروهایی داخل دارند؟

1.لووتروکسین : مصرف کروم باید 30 دقیقه قبل یا 3 الی 4 ساعت بعد از مصرف این دارو باشد.

2.آسپیرین : دقت شود که آسپرین موجب کاهش جذب کروم میشود.

3. داروهای ضد التهابی غیر استروییدی

4. آنتی دیابتیک ها

در آخر باید توجه داشت که اولین و آخرین خانه ای که در آن سکونت داریم بدنمان میباشد و وقتی شما اولویت خودتان را سلامتی بدنتان بگذارید آرامش روانتان هم تضمین شده میباشد و بدانید و آگاه به این موضوع باشید که "سلامتی از تغذیه و بشقاب شما شروع میشود" بیشتر از قبل متمرکز بر تغذیه خود میشوید و هرچی مصرف مواد غیر سالم کمتر باشد بدن به مراتب عادت کرده و دیگر از شما طلب شیرینی جات و موارد غیر ضروری را نمیکند. همانطور که در این مقاله گفته شد عنصرهایی وجود دارند که علاوه بر بهبود عملکرد بدن موجب کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن میشوند مانند "کروم". اگر فردی هستید که کاندید مناسبی برای مصرف کروم هستید از آن غافل نشوید و یادتان باشد که هیچ وقت برای تغییر و بوجود آوردن عادات خوب دیر نیست!

ما یک بار زندگی میکنیم پس چرا با حق طبیعی بدن سالم نباشه؟

آکادمی دکتر راس

 

گردآورنده : ونوس شایان

 

 

 

 منابع

 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955286311003044

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-932/chromium

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Chromium-HealthProfessional/

https://www.webmd.com/diet/supplement-guide-chromium

https://go.drugbank.com/drugs/DB11255

https://myhealth.ucsd.edu/RelatedItems/6,1659079953

https://www.medicinenet.com/what_are_the_signs_of_chromium_deficiency/article.htm

https://restorativemedicine.org/library/monographs/chromium/

https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/jappl.1999.86.1.29

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jcpt.12147


نویسنده:
Venus Shayan

Holistic Nutritionist از آمریکا

1402/9/25

برچسب‌ها مکمل Diet