آیا میدانستید که تعادل باکتری های روده باعث افزایش میل جنسی میشود؟

آیا میدانستید که تعادل باکتری های روده باعث افزایش میل جنسی میشود؟

برقراری تعادل در باکتری های مفید روده با پروبیوتیک ها

افزایش میل جنسی با مواد غذایی؟ امکان پذیر هست اصلا؟

 احتمالا این سوال خیلی از شما در یک برهه زمانی خاص بوده! یا شاید در حال حاضر هم این سوال شما باشد.

متاسفانه مشکلات جنسی از جمله کاهش میل جنسی از عمده مشکلات افراد میباشد مخصوصا افرادی که دچار افسردگی هستند طی تحقیقات گسترده ی صورت گرفته مشخص شد که 45 درصد مردان و 50 درصد زنانی که دچار افسردگی میباشند با کاهش میل جنسی روبرو هستند. طی تحقیق اخیری که بر روی باکتری های روده داشتم انجام میدادم به مطلبی برخورد کردم که جالب توجه بود و تاثیر تعادل باکتری ها بر ترشح  هورمون سروتونین شرح داده شده بود که در این مقاله نتایج تحقیقات و مطالعه ی اخیر را  با شما به اشتراک میگذارم.

با من همراه باشید.

همانطور که همه ی ما بارها و بارها راجع به پروبیوتیک ها شنیدیم میدانیم که پروبیوتیک ها با عملکرد تخمیری خود در روده به برقراری تعادل در باکتری های مفید روده  کمک ویژه ای میکنند و از این حیث حایز اهمیت میباشند. جمعیت میکروبیوم های روده شامل بیلیون ها باکتری ها / قارچ هاو آرکیید ها میباشند که در صورت بروز تعادل در جمعیت میکروبیوم های روده شاهد بهبود سیستم ایمنی گوارشی تنفسی جنسی و...هستیم.

سوالی که پیش می آید این هست که باکتری های روده چه ارتباطی با افزایش میل جنسی دارند؟

برای پاسخ به این سوال با معرفی هورمون "سروتونین" آغاز میکنیم. اسم این هورمون آشناست برایتان؟!

هورمون سروتونین با عنوان هورمون شادی یا هیدروکسی‌تریپتامین (5-Hydroxytryptamine (5-HT)) نوعی انتقال دهنده(عصبی) از نوع بیوژنیک میباشد  که از ناحیه‌ای در مرکز ساقه مغز تولید می‌شود.
سروتونین در دستگاه گوارش / پلاکت ها و سیستم عصبی مرکزی یافت میشود. 90 درصد سروتونین در سلول های انتروکرومافین EC (موجود در غشای دستگاه گوارش یافت میشوند) که این سلول وظیفه ی ذخیره ی هورمون سروتونین را دارد که طی محرک های متفاوت سلول های انتروکرومافین هورمون سروتونین را ترشح و آزاد میکنند. فعالیت سلول های EC موجب تنظیم شدن میزان سروتونین در روده و در نتیجه بهبود عملکرد عصبی میشود.موجود در غشای دستگاه گوارش یافت میشوند. باید بدانید که این هورمون با انتقال پیام از طریق جریان خون به سایر اندام‌ها وظیفه تعادل و هماهنگی عملکرد قسمت‌های مختلف بدن از جمله متابولیسم، خلق و خو، رشد، تولید مثل و.. را برعهده دارند.

در صورت وجود هورمون سروتونین به میزان متعادل در بدن به بهبود خلق و خو و در نتیجه ترغیب میل جنسی فرد کمک شایانی میکند.دقت شود که اگر مقدار این هورمون از حالت تعادل خود خارج شده و بسیار کم یا بسیار زیاد ترشح شود با کمبود میل جنسی همراه میباشد.

طی تحقیق صورت گرفته در سال 2017 در آمریکا با در نظر گرفتن نتیجه ی مصرف پروبیوتیک بر عملکرد EC مشاهده شد که با تعادل ایجاد شده و بهبود عملکرد میکروبیوم ها سلول های ای سی نیز بصورت منظم هورمون سروتونین را ترشح و آزاد میسازند.

از طرفی پروبیوتیک های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم خاصیت ضد التهابی دارند که در نتیجه ی آن باکتری های سالم و به دور از التهاب روده میباشد که باعث افزایش عملکرد جنسی در آقایان و افزایش میل جنسی در دو طرف میباشد زیرا التهاب به خودی خود کاهنده میل جنسی میباشد.

*باید خاطر نشان شد که لاکتوباسیلوس ها (باکتری های تولید کننده ی لاکتیک اسید) نقش مهمشان در بیماران IBD میباشد و با کاهش التهاب روده ها باعث بهبود عملکردی بیماران در پروسه ی درمانی میشوند.

مساله ی حائز اهمیت دیگر تولید ویتامین ب میباشد که در صورت مصرف پروبیوتیک ها ویتامین ب بیشتر تولید میشود که طی این پروسه مولکول های (ATP) که منبع انرژی میباشند تولید شده و انرژی لازم برای فعالیت جنسی را فراهم کرده ک به دنبال آن میل بیشتر نیز میاید.

در آخر اینکه همه ی بیماری ها میتوانند مقطعی باشند اگر به موقع به دادشان برسیم. و اینو همیشه یادتان باشد که هیچ وقت برای هیچ کاری دیر نیست پس تا زنده ایم و وقت داریم خودمان باید به خودمان کمک کنیم و با نکات کلیدی تغذیه ای بار دیگر رنگ سلامتی را به خودتان هدیه بدهید.

آکادمی دکتر راس

 

گرد آورنده : ونوس شایان

 

 

منابع

https://www.nature.com/articles/s41398-023-02551-x


https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/fsn3.3826#:~:text=Probiotics%20are%20live%20microorganisms%20that,cognition%2C%20and%20other%20physiological%20processes
 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33404580

 

https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view

 

https://bmcwomenshealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12905-022-01955-z

https://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/serotonin-and-sexual-preference-is-it-really-that-simple/

 

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9296-sexual-problems-and-depression-

 

https://www.healthline.com/health/healthy-sex/probiotics-gut-sex-life#chronic-conditions

https://drruscio.com/vitamins-with-probiotics/

 

 


نویسنده:
Venus Shayan

Holistic Nutritionist از آمریکا

1402/10/2

برچسب‌ها مکمل Diet