آیا میدانستید فیبر گلوکومانان موجب کاهش جذب قند و سطح کلسترول میشود؟

آیا میدانستید فیبر گلوکومانان موجب کاهش جذب قند و سطح کلسترول میشود؟

کاهش وزن با فیبر گلوکومانان امکان پذیر است

اشتهای زیاد از جمله بزرگترین معضلات اکثر افراد در بخش خاصی از زندگیشان بوده.احتمالا شما هم در حال حاضر یا قبلا مخصوصا حین رژیم کاهش وزن دچار وسوسه ی ناخنک زدن و در آخر افزایش وزن شده اید.در این مقاله سعی کرده ایم بر روی نوعی فیبر به نام گلوکومانان و تاثیرش بر روی کاهش اشتها تحقیق و بررسی به عمل آوریم.

 با من همراه باشید

 

تاثیرات مثبت فیبر گلوکومانان از جدیدترین و همینطور باید گفت جذابترین اکتشافات اخیر توسط متخصصین تغذیه میباشد.

همانطور که میدانیم فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن قادر به هضم آن نیست. اگرچه اکثر کربوهیدرات‌ها به مولکول‌های قندی به نام گلوکز تجزیه می‌شوند، اما فیبر نمی‌تواند به مولکول‌های قند تجزیه شود و به همان شکل هضم نشده از بدن عبور می‌کند. فیبر به تنظیم استفاده از قندها در بدن کمک کرده و باعث کنترل گرسنگی و قند خون می‌شود. فیبر بیشتر در سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و حبوبات وجود دارد انواع فیبر‌ها شامل پلی ساکاریدهای غیر نشاسته‌ای مانند سلولز، دکسترین، اینولین، لیگنین، کیتین‌ها، پکتین‌ها، بتا گلوکان‌ها، موم‌ها و الیگوساکاریدها می‌باشد.فیبرها به دو صورت محلول و نامحلول موجود میباشند که در این مقاله اختصاصا راجع به فیبر محلول در آب گلوکومانان صحبت میکنیم.
احتمالا سوالی با عنوان اینکه دقیقا معنای فیبر محلول در آب چه میباشد برایتان پیش آمده؟

فیبرهای محلول در آب بعد از حل شدن در آب به حالت ژل مانندی تبدیل میشوند که با احتباس آب حجیم شده و همین فرایند موجب پرشدن بخش زیادی از حجم معده میشود که نتیجه ی آن  سیری و کاهش اشتها میباشد. فیبر محلول که در آب حل می‌شود، می‌تواند به کاهش سطح گلوکز و همچنین به کاهش کلسترول خون کمک کند.

بر اساس تحقیقات، فیبرهای محلول غذایی حجم مدفوع را افزایش داده، به حرکات منظم روده کمک می‌کند و زمان اتلاف آن داخل روده را کاهش می‌دهد. فیبر غذایی تأثیر مثبتی بر اختلالات گوارشی دارد، از جمله این اختلالات به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

*زخم کولورکتال

*فتق هیاتال

*بیماری بازگشت اسید به مری

*بیماری دیورتیکول

 *هموروئید

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف فیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در افراد کاهش دهد.

گلوکومانان از ریشه ی درخت کنجاک(آمورفوفالوس کنجاک یا آمورفوفالوس ریوری) بدست می آید. این فیبر در جنوبی ترین بخش آسیا کشف شد و قدمتی تاریخی دارد.از این فیبر برای مصارف دارویی استفاده میشده و همینطور در تولید نودل های شیراتاکی و غذاهای آسیایی.

 گلوکومانان پلی ساکاریدی با زنجیره ی متشکل از از دو قند د-گلوکز و د-مانوز میباشد که اتصال توسط بتا1-4 است.علت اینکه این فیبر بدون تغییر شکل از طریق مدفوع دفع میشود به دلیل عدم توانایی آنزیم آمیلاز  موجود در غدد بزاقی و پانکراس در تجزیه ی لینک های بتا میباشد و این فیبر با وزن مولکولی خود که 1000000 دالتون میباشد توانایی جذب آب به مقدار 50 برابر وزن خود را دارد.در نظر بگیرید با مصرف گلوکومانان معده ی شما بخش اعظمش توسط آب پر شده!حیرت انگیز نیست؟

این فیبر  با افزایش دفع مدفوع و در نتیجه ی آن دفعLDL و اسید صفرا موجب کاهش جذب کلسترول توسط روده ها میشود.همینطور یکی از نقش های مهم گلوکومانان کاهش قند خون میباشد که این رخداد توسط افزایش خاصیت چسبندگی روده ها میباشد که نتیجه ی آن کاهش سرعت جذب مواد غذایی و طولانی تر ماندن مواد غذایی در سیستم گوارش میباشد.طبق آخرین تحقیق صورت گرفته بر روی 53 نفر افراد دارای اضافه وزن ( BMI 35) مشاهده شد که طی 8 هفته هر روز یک ساعت قبل از وعده های غذایی با دوزاژ روزانه 3.99 گرم گلوکومانان سطح لیپید پلاسما و گلوکز به طرز چشمگیری کاهش یافته.

تحقیق دیگر در توکیو صورت گرفت و نتیجه ی مصرف گلوکومانان بعد از دو هفته بسیار جالب توجه بود و علاوه بر کاهش وزن چشمگیر کاهش سایز دور کمر نیز مشاهده شد.

باتوجه به نقش های مهم ذکر شده مصرف این فیبر برای افراد دیابتی و پری دیابتی/ افرادی که یبوست دارند و افرادی که کلسترول بالایی دارند بسیار تاثیرگذار میباشد.

در حقیقت میشود گفت که فیبر گلوکومانان موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش میشود میپرسید چطور؟همانطور که در مقالات قبلی از تاثیرات مثبت پری بیوتیک ها و عملکردشان بر روی باکتری های روده صحبت کردیم میدانیم که پری بیوتیک ها همان فیبرهایی میباشند که حضورشان موجب تغذیه رسانی به باکتری های مثبت روده و در نتیجه بهبود عملکردی دستگاه گوارش میشود

 

مصرف گلوکومانان برای افراد محدودیت و مانعی ندارد اما قبل از مصرف تحت نظر پزشک خود و با مطلع گذاشتن پزکشتان از داروهای مصرفی خود اطمینان حاصل فرمایید.(تحقیقات مشخصی بر روی افراد حامله و شیرده صورت نگرفته و اطلاعاتی در مورد مصرف یا عدم مصرف گلوکومانان بر روی این افراد در دست نمیباشد)

تحت هیچ شرایطی اگر مشکل بلع دارید از این فیبر استفاده نکنید.

بعد از مصرف این فیبر ممکن به برخی افراد حالت تهوع دست بدهد.ولی در کل عوارض قابل توجهی ندارد.

نکته ی مهم این است که گلوکومانان قند خون را بسیار کاهش میدهد و مصرف این فیبر به همراه داروهای کاهش قند خون ممکن است موجب افت ناگهانی قند شود که خطرناک میباشد بابت همین حتما تحت نظر پزشک باید مصرف شود.

***حتما با آب مصرف کنید***

بهتر است از ساشه های گلوکومانان به همراه آب مصرف شود به جای کپسول.

دوز روزانه ی مصرفی در بزرگسالان 3 الی 4 گرم در 3 ماه و دوز روزانه ی مصرفی در خردسالان 2 الی 5 گرم در 4 ماه توصیه شده که این مقدار برای افراد متفاوت میباشد و دوز معین باتوجه به فاکتور هایی نظیر سن/ جنسیت/ داروهای مصرفی/ میزان قند خون/ میزان کلسترول و غیره مشخص میشود.

در آخر اینکه سلامتی مهم ترین دارایی ما هست.شما از ارزشمندترین داراییتون چطور دارید نگهداری میکنید؟آینده ی چند سال دیگر شما از شما تشکر میکنه بابت مراقبت هایی که در سلامتیتان لحاظ کرده اید؟

به این سوال ها تاحالا فکر کرده بودید؟

آکادمی دکتر راس

 

گردآورنده : ونوس شایان

 

منابع:

 

 Safety and Efficacy of Glucomannan for Weight Loss in Overweight and Moderately Obese Adults - PMC (nih.gov)

Effects of glucomannan supplementation on weight loss in overweight and obese adults: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials - ScienceDirect

The effects of gelled konjac glucomannan fibre on appetite and energy intake in healthy individuals: a randomised cross-over trial | British Journal of Nutrition | Cambridge Core

Glucomannan — Is It an Effective Weight Loss Supplement? (healthline.com)

Nutrients | Free Full-Text | Effects of Glucomannan Supplementation on Type II Diabetes Mellitus in Humans: A Meta-Analysis (mdpi.com)

Frontiers | A Systematic Review Exploring the Anticancer Activity and Mechanisms of Glucomannan (frontiersin.org)

 

(PDF) Safety and Efficacy of Glucomannan for Weight Loss in Overweight and Moderately Obese Adults (researchgate.net)

 

 


نویسنده:
Venus Shayan

Holistic Nutritionist از آمریکا

1402/11/22

برچسب‌ها Diet