آریمیدکس (آناستروزول)

آریمیدکس (آناستروزول)

Arimidex (Anastrozol)

در استروئیدشناسی ورزشی، آریمیدکس یک داروی مهارکننده آروماتاز شناخته می شود. در علوم پزشکی، این دارو به عنوان توقف پیشرفت سرطان پستان در زنان مورد استفاده قرار می گیرد. مکانیسم عمل این دارو بدین صورت است که می تواند عملکرد آنزیم آروماتاز را مهار کند. همانطور که بارها توضیح دادم، آنزیم های آروماتاز در تولید استروژن در بدن نقش دارند. به عبارت ساده وظیفه آنزیم آروماتاز تبدیل تستوسترون به استروژن است. در جامعه ورزشکاران و پرورش اندام از این دارو به عنوان یک ترکیب Ancillary یاد می شود که می تواند حین دوره در کنار سایر داروهای استروئیدی استفاده شود. در این رابطه هدف از استفاده از آریمیدکس صرفا جلوگیری از افزایش سطوح استروژن در ورزشکاران است، اما وقتی با دقت بیشتری به عملکرد این دارو نگاه می کنیم، متوجه می شویم مزایای بالقوه دیگری نیز در مسیر افزایش تستوسترون در بدن دارد.

بسیاری از داروهای استروئیدی آروماتیزه کننده (داروهای استروئیدی که از طریق فعال کردن آنزیم های آروماتاز می توانند تستوسترون را به استروژن تبدیل کنند)، می توانند عوارض جانبی استروژنیکی نظیر افزایش احتباس آب، افزایش تجمع چربی، آکنه، ژنیکوماستیا و ... را در بدن ایجاد کنند. در یک مطالعه پژوهشی که در سال 2000 انجام شد مشاهده شد استفاده از داروی آریمیدکس با دوزهای 1 و 0.5 میلی گرم، توانست سطوح استروژن را تقریبا 50% کاهش دهد. در همان مطالعه گزارش شد سطوح LH و FSH – هردو – افزایش پیدا کرده بودند.

با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد استفاده از آریمیدکس با دوز 0.5 میلی گرم در روز حین دوره استروئیدی می تواند عوارض جانبی مرتبط با افزایش استروژن را کاهش دهد. همچنین توجه به این موضوع اهمیت دارد که میزان مشخصی از هورمون استروژن برای دستیابی به رشد عضلانی بهینه ضروری است. بنابراین سنجش و ارزیابی سطوح استرادیول حین و بعد از دوره استروئیدی بسیار ضروری به نظر می رسد.

جالب توجه است در درمان هیپوگنادیسم (کاهش سطوح تستوسترون بدن) از داروی آریمیدکس برای افزایش سطوح تستوسترون استفاده می شود. بنابراین جای تعجب ندارد که از این دارو هم در حین دوره با هدف کاهش یا مهار آنزیم آروماتاز و هم در فاز PCT با هدف ریکاوری محور HPTA استفاده شود.

بنابراین کاهش سطوح استروژن در بدن، حین دوره استروئیدی از این جهت که میزان احتباس آب و تجمع چربی را کاهش می دهد، برای ورزشکاران پرورش اندام اهمیت دارد، همچنین بسیاری از ورزشکاران همیشه از بروز عارضه ژنیکوماستیا ترس و وحشت دارند، به همین دلیل کنترل سطوح استروژن برای این افراد بسیار اهمیت دارد. اما از سوی دیگر به این موضوع باید توجه کرد کاهش بیش از حد سطوح استروژن می تواند به تدریج تاثیر معکوسی روی سطوح کلسترول و حتی سیستم ایمنی افراد داشته باشند. بنابراین به هیچ عنوان سرخود و بدون آزمایش، داروی استروئیدی و مشتقات آن را استفاده نکنید.

 


1398/12/3

برچسب‌ها