اهمیت پتاسیم در کاهش وزن

اهمیت پتاسیم در کاهش وزن

بخشی از وزن شما ناشی از تجمع مایعات در زیر پوست شماست که به اشتباه تصور می شود آنها چربی بدن هستند. احتباس آب وضعیتی است که در اکثر افراد رخ می‌دهد و علت تجمع آن دلایل بسیار زیادی است. اگر تجمع آب زیرپوستی داشتید، بیشتر باید به اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی خود توجه کنید.

در اصطلاح پزشکی، احتباس آب در زیر پوست با اِدم که در اثر احتباس آب در اندام های تحتانی رخ می دهد، تفاوت دارد.

استرس، نمک و آلدوسترون

بزرگترین عامل تجمع آب در زیرپوست استرس است. زمانی که شما تحت استرس هستید، هورمونی به نام آلدوسترون پیامی را مبنی به حفظ نمک به سمت کلیه ها ارسال می کند که به نوبه خود باعث احتباس آب در بدن می شود.در این زمان پتاسیم نیز تخلیه می شود.

 همچنین در دنیای امروزی اکثر مردم از رژیم های غذایی با سدیم بالا و پتاسیم پایین استفاده می کنند (مصرف بالای غذاهای آماده و عدم توجه به مصرف سبزیجات و برخی میوه ها). بنابراین داشتن رژیم غذای غلط و استرس بالا – هر دو – می تواند در تجمع آب زیرپوستی موثر باشد.

علاوه بر این، قهوه نه تنها به عنوان یک ماده دیوریتیک عمل می کند بلکه می تواند باعث افزایش استرس و سطوح آلدوسترون شود که به نوبه خود به افزایش سدیم و کاهش پتاسیم بیشتر منجر می شود. قهوه توانایی خوبی برای کمک به چربی سوزی دارد اما مصرف بیش از حد آن می تواند در احتباس آب زیر پوستی تاثیر گذار باشد.

به نظر می رسد مصرف داروهای دفع کننده آب بدن یک راه حل مناسب برای احتباس آب باشد، اما به طور موقتی می تواند مفید باشد زیرا هرگونه از دست رفتن آب بدن باعث می شود بدن سعی کند در مقابل کاهش آب بدن مقاوم شود به همین دلیل ممکنه شرایط به مرور زمان حتی بدتر نیز شود.

بنابراین اکثر داروهایی که به این منظور در داروخانه به فروش می رسد می تواند به از دست رفتن پتاسیم بدن منجر شود و به تدریج شرایط حتی بدتر نیز شود.

یک راه دیگه استفاده از ریشه قاصدک است. مکمل دهی با ریشه قاصدک می‌تواند تاحدی نقش دیوریتیکی برای بدن بازی کند. ریشه قاصدک همچنین حاوی مقادیر بالایی پتاسیم است. اما به طور کلی مکمل های طبیعی که می توانند ویژگی دیوریتیک داشته باشند عبارتنداز: ریشه گیاه بابا آدم، ریشه قاصدک، رازیانه، سیر، چای ترش، گزنه و جعفری.

مکمل دهی با پتاسیم

مکمل دهی با پتاسیم می تواند به تعادل سدیم و پتاسیم بدن شما کمک کند. پتاسیم در بسیاری از مواد غذایی از جمله موز یافت می شود اما شما به پتاسیم چهار برابر بیشتر از سدیم نیاز دارید و جالبه که اکثر غذاهایی که ما امروزه می خوریم حاوی سدیم بالا و پتاسیم پایین است. پتاسیم همچنین می تواند در اثر برخی شرایط از جمله استرس، مصرف کافئین زیاد، اسهال، استفراغ و مصرف دیورتیک ها از بدن تخلیه شود.


1398/12/3

برچسب‌ها