خطر حضور مواد ممنوعه در مکمل‌های ورزشی

خطر حضور مواد ممنوعه در مکمل‌های ورزشی

به دلایل زیر شما هرگز نمی توانید به طور 100% مطمئن شوید که مکمل های مصرفی تان عاری از هرگونه ماده ممنوعه است:به دلایل زیر شما هرگز نمی توانید به طور 100% مطمئن شوید که مکمل های مصرفی تان عاری از هرگونه ماده ممنوعه است:

فهرست مواد ممنوعه WADA قطعی نیست – ممکن است ماده ای به عنوان ماده ممنوعه شناسایی نشود اما در کلاس های مواد ممنوعه مثل عوامل آنابولیکی و مواد مرتبط با آن قرار گیرد.

برخی از تکنیک های آنالیز تجزیه و تحلیل محدودیتی در تشخیص مواد ممنوعه دارند. این بدین معناست که حضور یک ماده ممنوعه در مکمل که کمتر از سطوح ممنوعه اعلام شده توسطWADA  است، نتیجه آن مثبت در بیاید.

فرآیندهای نمونه برداری برای آزمایش مکمل های مورد استفاده توسط ورزشکاران ممکن است حاوی اطلاعات دقیق از تمام مکمل های تولید شده نباشد. به همین دلیل ممکن است برخی از نمونه ها حاوی مواد ممنوعه باشند.

چگونه می توانیم خطر دوپینگ را به حداقل برسانیم؟

ورزشکارانی که مکمل های غذایی مصرف می کنند، مسئولیت کامل هر آن چیزی را که می خورند، برعهده می گیرند. اگرچه خطر استفاده از مکمل های آلوده هرگز از بین نمی رود، اما شما می توانید خطر ابتلا به دوپینگ را به حداقل برسانید:

انتخاب برندهای مکمل معتبر که می توانند ادعاهای خود را با شواهد و مدارک علمی ثابت کنند و مشاهده گزارش های آزمایشگاهی در خصوص نبود هرگونه ماده ممنوعه. سپس با آزمایشگاه مورد نظر در خصوص تایید ادعاهای شرکت تماس بگیرید.

به دنبال گواهی های معتبر توسط سازمان های معتبر روی برچسب مکمل بگردید که نشان می دهد مکمل عاری از هر گونه ماده ممنوعه (مثل عوامل آنابولیک، مواد مخدر، محرک ها و آگونیست های بتا2 ) است.

انتخاب محصولات دارویی. استفاده از این مکمل ها به دلیل نظارت بیشتر روی آنها، خطر آلوده شدن مکمل به ماده ممنوعه را کاهش می دهد.

اجتناب از خرید مکمل از برندهایی که در محصولات آنها مکمل های ممنوعه مثل DHEA ، نیز به چشم می خورد. زیرا سایر محصولات آنها نیز ممکن است آلوده شوند.

تنها محصولاتی را خریداری کنید که لیست مواد تشکیل دهنده آن به طور کامل و دقیق نوشته شده است. محصولاتی که مواد تشکیل دهنده آن به طور کامل مشخص نیست، گزینه انتخابی مناسبی به حساب نمی آید.

با این حال، توجه داشته باشید حتی استفاده از مکمل هایی که گواهی نامه های معتبر دارند، ممکن است نتیجه آزمایش دوپینگ را مثبت گزارش دهد. بنابراین نمی توانیم با قطع و یقین راجب به صحت محتوای مکمل ها صحبت کنیم.

چگونه مکمل های ورزشی را ارزیابی کنیم؟

هرگز مکمل هایی که نتایج و تاثیر خیلی زیادی روی عملکرد دارند را مصرف نکنید. اگر شرکت های تولیدکننده این مکمل ها ادعاهای باورنکردنی به شما ارائه کردند، حتما جای شک وجود دارد.

اگر مشاهده کردید مکمل اطلاعات آزمایشگاهی و تاییدیه های معتبر ندارد، از خرید صرف نظر کنید.

هیچ وقت فریب تبلیغاتی نظیر نشان دادن تصاویر قبل از مصرف و بعد از مصرف را نخورید. این تصاویر به آسانی قابل دستکاری است.

از شرکت سازنده برای ادعاهای مطرح شده، مدارک علمی درخواست کنید. اگر مدارک و شواهد علمی که ادعای آنها را اثبات نمی کرد وجود نداشت، به سرعت فروشگاه را ترک کنید.

به مکمل هایی که حاوی حروف پایانی مشابه با مواد ممنوعه هستند توجه ویژه کنید چون ممکن است از نظر ساختار شیمیایی مشابه مواد ممنوعه باشند. پس از خرید اینگونه مکمل ها خودداری کنید.


1398/12/3

برچسب‌ها