تاثیر ماده معدنی زینک (Zinc) روی هورمون استروژن

تاثیر ماده معدنی زینک (Zinc) روی هورمون استروژن

در پست های قبل بارها راجع به آنزیم های آروماتاز صحبت کردم و اینکه برای کنترل سطوح استروژن، برخی اوقات لازمه میزان فعالیت این آنزیم ها کاهش پیدا کند. زینک یک مهارکننده قوی برای آنزیم آروماتاز محسوب می شود که می تواند نرخ تبدیل تستوسترون به استروژن را در بدن کاهش دهد.

افرادی که در حدکافی زینک مصرف نمی کنند، چه از طریق مواد غذایی و چه از طریق مکمل، این احتمال وجود دارد که فعالیت آنزیم های آروماتاز در بدنشان افزایش پیدا کند و حتی در برخی مواقع شاهد کاهش میل جنسی، کاهش توده عضلانی، کاهش سطح انرژی و افزایش درصد چربی هستند. جالب توجه است مطالعات نشان داده اند این افراد به محض اینکه میزان زینک دریافتی را به طور چشمگیری افزایش دادند، تمام این اختلالات به سطح نرمال و یا حتی ایده آل بازگشت.

توجه به این موضوع خیلی اهمیت دارد که افزایش بیش از حد استروژن در مردان ارتباط بالایی با ایجاد مشکلات مربوط به پروستات در آنها می شود و بسیار جالبه خیلی از افراد تصور می کنند مشکلات مربوط به پروستات ناشی از دی هیدروتستوسترون (DHT) است.

اما به این نکته توجه کنید که DHT یک آنتاگونیست قوی برای استروژن محسوب می شود. بنابراین یکی از مهمترین راه کارها برای سلامت پروستات، کاهش سطوح استروژن است.

بنابراین طبق گفته های بالا، اگر به دنبال تعادل هورمونی در بدنتان هستید، حتما از مکمل های زینک استفاده کنید. خیلی از پژوهشگران توصیه کرده‌اند، افرادی که بدنسازی سنگین انجام می دهند و معمولا حرکاتی نظیر اسکوات و ددلیفت را اجرا می کنند، در کنار یک رژیم غذایی سرشار از زینک، حتما از مکمل های حاوی زینک نیز باید استفاده کنند.


1398/12/3

برچسب‌ها