مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها حین ورزش خوب یا بد ؟

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها حین ورزش خوب یا بد ؟

طبق یک نظریه سنتی، انجام فعالیت‌های ورزشی شدید سطوح بالایی از رادیکال‌های آزاد یا گونه‌های اکسیژن واکنشی (ROS) تولید می‌کنند. این مواد به غشای سلول‌ها و DNA آن‌ها آسیب می‌رساند و عملکرد عضلانی را تخریب می کند و باعث خستگی می شود. این عدم تعادل برخی اوقات «استرس اکسیداتیو» نیز نامیده می‌شود؛ بنابراین ایده مصرف مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی، جبران آسیب ایجادشده توسط ROS ها و افزایش سرعت ریکاوری بوده است.

اما مطالعات جدید نشان داده‌اند مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی هیچ تأثیری روی عملکرد ورزشی ندارند و حتی ممکن است مغایر با سازگاری‌های ایجادشده در اثر تمرین باشد، این موضوع کاملاً مخالف با آن چیزی است که ورزشکاران خواستار آن هستند. اگرچه این مکمل‌ها استرس اکسیداتیو بعد از فعالیت ورزشی را کاهش می‌دهند، اما این اتفاق خوبی برای بهبود عملکرد ورزشی نیست زیرا ما برای تحریک رشد عضلانی به استرس اکسیداتیو نیاز داریم؛

به‌عبارت‌دیگر، استرس اکسیداتیو و التهاب مطلوب، برای ایجاد سازگاری‌های تمرینی و فیزیولوژیکی در بدن ضروری هستند.

 ROS تولیدشده حین فعالیت ورزشی شدید، پیامی به بدن ارسال می‌کند مبنی بر ایجاد سازگاری‌های تمرینی جدید که بدن قوی‌تر و کارآمدتر شود.

خیلی جالبه بررسی بیش از 150 مطالعه توسط پژوهشگران استرالیایی نشان داد، مدارک کافی وجود ندارد که مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی بتوانند عملکرد ورزشی را بهبود دهند.

تو یه مقاله استرالیایی نوشته بود، مکمل‌های ویتامین C (1000 میلی‌گرم) و ویتامین E (235 میلی‌گرم) افزایش پروتئین‌های میتوکندریایی ناشی از فعالیت ورزشی استقامتی را کاهش داد. یادتون باشه این پروتئین‌ها نقش مهمی در بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی دارند. هیچ تفاوتی در ظرفیت هوازی و عملکرد ورزشی بین گروهی که مکمل مصرف کرده بود و گروه دارونما، مشاهده نشد. پژوهشگران این مطالعه نتیجه‌گیری کردند که ویتامین‌های C و E مانع از سازگاری‌های سلولی در عضلات و بهبود عملکرد ورزشی می‌شوند

در مطالعه‌ای دیگر، دوچرخه‌سواران 12 هفته تمرین استقامتی شدید انجام دادند و در کنار آن از مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی استفاده کردند، اما هیچ افزایش عملکردی مشاهده نشد. به‌طور مشابه، مطالعه‌ای دیگر نشان داد مکمل‌های ویتامین C و E هیچ تأثیری روی بهبود عملکرد عضلانی و ریکاوری بعد از چهار هفته تمرین اسنتریک نداشت. همچنین در مطالعه‌ای دیگر، بعد از 6 هفته تمرین، بازیکنان فوتبالی که از مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی استفاده کرده بودند، ظرفیت اکسیژن آن‌ها هیچ تغییری نداشت؛ به‌عبارت‌دیگر، به نظر می‌رسد مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی به جای اینکه به عملکرد ورزشکاران کمک کنند، به کاهش عملکرد ورزشی منجر می‌شوند.

نتیجه گیری:

هیچ ضرورتی نداره وقتی به دنبال هایپرتروفی یا اصلا بهبود عملکرد ورزشی هستید در فاصله نزدیک به تمرین از آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین C و E استفاده کنید. اگر هم مصرف آنها برای شما لازم و ضروری است دست کم 6 ساعت با تمرین فاصله داشته باشه که اثری منفی روی استرس اکسیداتیو و رشد عضلانی نداشته باشد.

 


1398/12/3

برچسب‌ها