اهمیت مکمل تائورین برای ورزشکاران

اهمیت مکمل تائورین برای ورزشکاران

تائورین هم به صورت اندوژن از ترکیب دو اسیدآمینه متیونین و سیستئین در کبد و هم به صورت اگزوژن با مصرف غذاهایی پروتئینی می تواند تامین شود. تحت شرایط استرس زا ( مثل بیماری ها و فعالیت های ورزشی شدید ) اختلالی در سنتز اندوژن این اسیدآمینه رخ می دهد، به همین دلیل برخی از محققین در شرایط خاص این اسیدآمینه را اسیدآمینه ضروری معرفی کرده اند. بعد از گلوتامین، تائورین فراوان ترین اسیدآمینه در مغز به شمار می رود و در تمام سلول های سیستم عصبی مرکزی یافت می شود.

        تائورین از طریق چندین مکانیسم می تواند به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک کند. 1) تائورین با تسهیل رهایش کلسیم از شبکه سارکوپلاسمیک می تواند در تحریک پذیری سلول عضلانی نقش داشته باشد. در واقع افزایش رهایش کلسیم به تعامل بیشتر اکتین و میوزین و متعاقب آن افزایش انقباض عضلانی و نیروی تولیدی منجر می شود.

 2) تائورین را به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در نظر می گیرند که حین فعالیت های ورزشی طولانی مدت و شدید می تواند با رادیکال های آزاد تولید شده، مقابله کند. به همین دلیل امروزه تائورین در نوشیدنی های ورزشی مشاهده می شود و اعتقاد بر این است که مصرف تائورین حین فعالیت های ورزشی استقامتی می تواند از بروز خستگی جلوگیری کند.

بنابراین به طور کلی گفته شده است تائورین از طریق مکانیسم‌های زیر می تواند به بهبود عملکرد ورزشی کمک کند:

  1. افزایش انقباض پذیری عضله و تولید نیرو ( موثر در رشته های ورزشی قدرتی و توانی )
  2. تاخیر در بروز خستگی ( موثر در رشته های ورزشی استقامتی و شدید )
  3. تاثیر مثبت روی سیستم گردش خون، سیستم عصبی و سیستم ایمنی

 دوز پیشنهادی و بهترین زمان مصرف

مطالعات پژوهشی روی انسان از دوزهای 200 میلی گرمی تا 2 گرمی قبل از فعالیت ورزشی استفاده کرده اند. ولی برای اثر بخشی بهتر، به مطالعات بیشتری احتیاج است.هم چنین به ورزشکاران استقامتی توصیه شده است، برای تاخیر در بروز خستگی و مقابله با رادیکال های آزاد، حین تمرین یا مسابقه از این مکمل استفاده کنند.

نکات کلیدی

  1. مطالعات جدید ثابت کرده اند، تائورین در کاهش وزن و مبارزه با چاقی و دیابت بسیار موثر است.
  2. وجود تائورین در کافئین، تا حدی می تواند اثرات جانبی کافئین را تقلیل کند. به همین دلیل توصیه شده است در کنار کافئین، بهتر است از تائورین نیز استفاده شود.
  3. ورزشکارانی که از رژیم های غذایی گیاهخواری محض استفاده می کنند و در برنامه غذایی آنها، غذاهای دریایی و گوشت قرمز مشاهده نمی شود، می توانند با دوز مشخص از مکمل های تائورین استفاده کنند.

 


1398/12/3

برچسب‌ها