تاثیرات جینسینگ روی عملکرد ورزشی

تاثیرات جینسینگ روی عملکرد ورزشی

جینسینگ به عنوان یک «گیاه آداپتوژن» شناخته می شود. در واقع آداپتوژن ها به بدن کمک می کنند تا تحت شرایط استرس زا، بهتر کار کند. برای مثال گفته شده است گیاهان آداپتوژن می توانند به کاهش سطوح کورتیزول کمک کنند. برای سال های طولانی است که جینسینگ مورد استفاده قرار می گیرد اما اخیرا ادعا شده است مصرف جینسینگ می تواند عملکرد ورزشی را بهبود دهد. در واقع شرکت های سازنده جینسینگ ادعا می کنند ورزشکاران با مصرف جینسینگ می توانند تمرینات خود را با شدت بیشتری انجام دهند و با مصرف مداوم آن، استقامت و عملکرد ورزشی  ورزشکاران افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال، مکانیسم دقیق عمل جینسینگ در بدن ناشناخته مانده است. یک نظریه این است که جینسینگ روی عملکرد غده فوق کلیه تاثیر می گذارد و ترشح سطوح هورمون های استرس زا مثل کورتیزول را در تعادل نگه می دارد. نظریه دیگر این است جینسینگ روی هیپوتالاموس و سیستم عصبی سمپاتیک تاثیر می گذارد، در نتیجه گردش خون و استفاده بیشتر اکسیژن توسط سلول های عضلانی افزایش پیدا می کند.

اما متاسفانه مدارک خیلی کمی ادعای رایج درباره جینسینگ را تایید می کنند .

مقالات بسیار زیادی نشان داده اند جینسینگ نمی تواند برداشت اکسیژن توسط سلول های عضلانی و در نتیجه عملکرد ورزشی را افزایش دهد .اما برخی از ورزشکاران با خوردن جینسینگ افزایش عملکرد ورزشی را گزارش ک رده اند.

عوارض جانبی

مصرف دوز معقول و منطقی جینسینگ بعید به نظر می رسد عوارض جانبی داشته باشد اما مصرف دوزهای بالایی از جینسینگ ممکن است باعث افزایش فشار خون و بی خوابی شود .

به طور کلی نمی توان جنسینگ را به عنوان یک مکمل غذایی معجزه آسا معرفی کرد اما می توان آن را به رژیم غذاییمان اضافه کنیم و تاحدی از مزایای آن استفاده کنیم.

 


1398/12/3

برچسب‌ها