خستگی ادرنال

18:35 1398/12/3

برچسب‌ها

خستگی ادرنال

دلیلی برای عدم موفقیت‌ ورزشی و تناسب اندام شما

لازمه ورزش قهرمانی، انجام تمرینات شدید و طولانی مدت و داشتن رژیم های غذایی اصولی و منظم است. به خصوص در برخی رشته ها که وزن اهمیت بالایی داره، معمولا ورزشکاران از رژیم های سخت و طاقت فرسا استفاده می کنند تا به وزن مورد نظر برسند. همچنین در پرورش اندام ورزشکاران نیاز دارن حجم عضلانی بالا و درصد چربی خیلی پایینی داشته باشند، به همین دلیل در کنار تمرینات وامانده ساز، معمولا رژیم های سخت و کنترل شده باید داشته باشند. در اثر فشار تمرینی و غذایی شرایطی در بدن ورزشکار ایجاد می شود که به آن خستگی آدرنال گفته می شود.

اگر خستگی آدرنال در شما ایجاد شود، شما معمولا صبح ها به سختی از خواب بلند میشید، با وجود انجام تمرینات منظم و شدید، میبینید هیچ پیشرفتی ندارید که هیچ، پسرفت هم دارید. وزنتون در حال افزایشه و بدنتون به مکمل های پروتئینی و مینرالی پاسخ چندانی نشان نمیده. تمام این اتفاقات در اثر همین خستگی آدرنال است که در بدن شما رخ داده است. به همین دلیل شما به عنوان یک ورزشکار حرفه ای، برنامه رژیم غذایی خود را طوری باید تدوین کنید که همیشه از این نوع خستگی در امان بشید.

موضوع بسیار مهم که با خستگی آدرنال همراه است، کاهش سطوح DHEA، تستوسترون و افزایش سطوح استروژن در مردانه. به همین دلیل اگر بتونیم کاری کنیم که سطوح سنتز DHEA و تستوسترون در بدن افزایش پیدا کنه و از سوی دیگر با استفاده از رژیم غذایی و مصرف برخی مینرال ها و ویتامین ها کمک کنیم سطوح استروژن پایین بیاد شما توانسته اید تاحدی خستگی آدرنال را درمان کنید.

موضوع دیگه که با خستگی آدرنال همراهه، کاهش شدید سطوح کورتیزوله. شاید شما فکر کنید کورتیزول اگه پایین باشه خوبه که. در حالی که این نوع تفکر بسیار اشتباهه، کورتیزول، هورمون مفیدی برای بدن شماست. برای مثال ترشح این هورمون در صبح برای شما انرژی را فراهم میکنه که بتونید از رخت خواب بلند بشید و کارهای روزمرتون و با کیفیت انجام بدید. اگر سطوح کورتیزول شما برای مدت زمان طولانی در اثر استرس های بیرونی و درونی افزایش پیدا کنه، میتونه شرایط بدن و فوق العاده کاتابولیک کنه. من برای شما علائم مهم خستگی آدرنال را مینویسم، اگر مشاهده کردید بیشتر این علائم در شما وجود داره، هر چه سریعتر باید به فکر برطرف کردنش باشید تا عملکرد ورزشی، رشد عضلانی و حتی چربی سوزیتون مجدد شتاب بگیره.

  1. هیپوگلیسمی شدید و متوالی (افت قند خون)
  2. مقاومت به انسولین (افرادی که دچار خستگی آدرنال میشوند به تدریج در آنها مقاومت به انسولین نیز افزایش پیدا میکنه)
  3. میل و اشتیاق به خوردن غذاهای شور، شیرین، کافئین و حتی الکل
  4. صبح ها خیلی به سختی از خواب بلند می شوید
  5. احساس بی حالی در بعد از ظهر، طوری که حتما باید 2 ساعت بخوابید تا سرحال بشید.
  6. احساس خستگی سریع حین تمرین
  7. مشکلات گوارشی و اینکه روند جذب اسیدهای آمینه و مینرال ها در بدنتون پایین اومده باشه. درنتیجه شما میبینید مکمل با دوز سابق روتون تاثیر نمی ذاره
  8. احساس افسردگی و بی حالی
  9. کاهش میل جنسی

در پست های بعد راجع به رژیم های غذایی که میتونه به بهبود خستگی آدرنال کمک کنه صحبت می کنم.