چربی سوزی با مصرف ال‌کارنتین و کربوهیدرات!

چربی سوزی با مصرف ال‌کارنتین و کربوهیدرات!

بدن ما توانایی این را دارد که کارنیتین را در بدن سنتز (تولید) کند، همچنین شما می توانید با مصرف برخی منابع غذایی مثل گوشت قرمز و مکمل ال کارنیتین، سطوح کارنیتین بدن و افزایش بدید. فقط به طور خلاصه بگم وظیفه اصلی کارنیتین در بدن جابه‌جایی اسیدهای چرب زنجیره بلند به داخل میتوکندری عضلات اسکلتیه، جایی که اسیدهای چرب میتونن به عنوان انرژی مورد استفاده قرار بگیرند (البته ورود اسیدهای چرب به داخل میتوکندری و تبدیل آن به انرژی بسیار پیچیده تر از این حرفاست).

بنابراین این ادعا وجود دارد که اگر محتوای کارنیتین بدن به اوج خودش برسه، پتانسیل ورود اسیدهای چرب زنجیره بلند به داخل میتوکندری تسهیل می شود و این موضوع یک مزیت مهم برای ورزشکارانه، زیرا ذخایر گلیکوژن آنها کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

اما موضوع جالب اینجاست که مصرف مکمل ال کارنیتین به تنهایی چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت نمی تواند سطوح کارنیتین بدن و افزایش بده. زیرا نرخ فراهم زیستی کارنیتین خوراکی بسیار پایینه و به سرعت از طریق ادرار دفع می شود.

این موضوع جواب این سواله که چرا مکمل های ال کارنیتین به تنهایی تاثیری روی چربی سوزی ندارند؟

اما جالب توجه که برخی مطالعات نشان داده اند مصرف همزمان کارنیتین + مکمل های کربوهیدراتی میتونه سرعت ذخیره کارنیتین در بدن و افزایش بده. مکانیسم دقیق اینکه چطوری کربوهیدرات و در واقع هورمون انسولین میتونه روند ذخیره کارنیتین در بدن و افزایش بده تا حدی برمی گرده به نقش انسولین در افزایش انتقال دهنده های تخصصی کارنیتین به داخل سلول های عضلانی.

برای مثال در مطالعه ای گزارش شد مصرف همزمان 1.36 گرم کارنیتین با 80 گرم کربوهیدرات دو بار در روز، در طولانی مدت می تواند نرخ استفاده از گلیکوژن حین یک فعالیت ورزشی با شدت پایین را تا 55% کاهش دهد. این اتفاق برای ورزشکاران استقامتی فوق العاده اهمیت دارد.

بنابراین به طور خلاصه بگم مصرف همزمان مکمل ال کارنیتین با یک مکمل کربوهیدراتی میتونه روند ذخیره سازی کارنیتین در بدن و افزایش بده. مکانیسم این اتفاق در نقش هورمون انسولین در انتقال سریعتر کارنیتین به داخل سلول عضلانی خلاصه میشه.

بنابراین کربوهیدرات ها آنقدری که برخی ها فکر می کنند برای ورزشکاران و حتی افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مضره، ضرر نداره. استفاده صحیح از درشت مغذی ها رمز موفقیت در ورزش و تناسب اندام است.

 


1398/12/6

برچسب‌ها