افزایش متابولیسم با مصرف ویتامین ها و مواد معدنی

افزایش متابولیسم با مصرف ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین های گروه ب و گروه د منجر به افزایش متابولیسم و کاهش وزن میشوند

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن کلماتی هستند که بارها و بارها راجع به آنها شنیدیم.اما آیا تا حالا شده که خیلی دقیق به جمله ی "دقیقا چه کار کنیم که سوخت و سازمون زیاد شود؟" فکر کنید؟

لازم به ذکر است که تمامی فرآیندهای شیمیای اعم از تنفس و هضم غذا نیاز به انرژی دارد که این انرژی طی فرآیند متابولیسم حاصل میشود.مبحث متابولیسم به قدری حایز اهمیت میباشد که حتی بدن شما در حالت استراحت نیز برای تامین انرژی موردنیاز گردش خون / تنفس / ترمیم سلولها و تنظیم سطح هورمون ها نیز به متابولیسم متناسب نیاز دارد.

 حالا سوالی که پیش می آید این هست که متابولیسم چیست؟

متابولیسم به مجموعه ای از فرآیند هایی گفته میشود که طی آن غذای مصرف شده با اکسیژن ترکیب شده و به انرژی موردنیاز بدن تبدیل میشود در نتیجه میشود گفت که هرچه این فرآیند بیشتر و با سرعت بالاتر شکل بگیرد میزان افزایش وزن کاهش یافته و این رخداد باتوجه به تبدیل انرژی و سوخت رسانی به سلول ها به جای اندوختن کالری دریافتی در بدن میباشد.

آیا می توان به طور طبیعی این فرآیند را افزایش داد؟

بله بله بله!

چه چیزی بهتر این از که با انتخابی هوشمندانه خودتان میتوانید موجب افزایش متابولیسم و در نتیجه کاهش وزن خود شوید؟ در این مقاله قصد دارم در راستای این مسیر آگاهی هوشمندانه را برایتان بوجود بیارم پس لطفا با من همراه باشید.

باید خاطر نشان کرد که سیستم غددی بدن با ترشح هورمون های مربوطه تاثیر بسزایی در سرعت متابولیسم دارند و از مهم ترین هورمون افزاینده ی سرعت متابولیسم "هورمون تیروکسین" یا T4 میباشد که توسط غده ی درون ریز تیروئید ترشح شده به همین علت میباشد که افرادی که هیپوتیروئییدیسم میباشند به عبارت دیگر غده ی تیروئیدشان کم کار باشد اغلب دچار افزایش وزن میباشند.

*یکی از مولفه های هیپوتیروئیدیسم انجام آزمایش خون و بررسی سطح TSH(هورمون محرکه تیروئید) میباشد. اگر سطح این هورمون از حد نرمال بیشتر باشد به این معنی است که غده ی هیپوفیز به دلیل کمبود هورمون T3 و T4 هورمون TSH زیادی ترشح کرده که نمایانگر کم کار بودن غده ی تیروئید میباشد.

متابولیسم بدن شامل دو نوع واکنش است، واکنش‌های آنابولیسم و کاتابولیسم. آنابولیسم مربوط به ایجاد بافت‌ها و ذخایر انرژی در بدن است. در واکنش‌های کاتابولیسم بافت‌های بدن و ذخایر انرژی برای تأمین انرژی عملکردهای بدن تجزیه می‌شوند. غده‌ای به نام پانکراس هورمون‌هایی ترشح می‌کند که وظیفه آن‌ها تعیین فعالیت اصلی در متابولیسم است. به‌عنوان‌مثال بعد از غذا خوردن فعالیت آنابولیک بیشتر می‌شود. در این شرایط گلوکز خون (مهم‌ترین سوخت بدن) افزایش پیدا می‌کند. با افزایش گلوکز پانکراس هورمون انسولین آزاد می‌کند. این هورمون به سلول‌ها سیگنال می‌دهد که فعالیت آنابولیک را بیشتر کنند.

باتوجه به موارد ذکر شده میشود نتیجه گرفت که هرگونه اختلال در این دسته هورمون‌ها باعث ایجاد مشکلات متابولیسمی در بدن می‌شود. افراد با بیماری‌های هورمونی اغلب دچار کاهش وزن یا افزایش وزن بدون توجیه هستند. اگر احساس می‌کنید، شما هم دچار چنین مشکلاتی هستید، حتما با متخصص غدد مشاوره داشته و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

بعد از مطمئن شدن از وضعیت سلامت بدنتان و عملکرد مناسب غدد خود می توان با گنجاندن چندین ویتامین و مواد معدنی در رژیم خود متابولیسم خود را افزایش بدهید:

1.گروه ویتامین های ب : این ویتامین ها هدف اصلی شان متابولیزه کردن لیپید ها و کربوهیدرات ها میباشد.به طور مثال تیامین (ب1) کمک شایانی در تبدیل کربوهیدرات به انرژی میکند.

*مواد غذایی شامل این ویتامین:

-حبوبات مخصوصا لوبیا و عدس

-شیر

-تخم مرغ

-گوشت قرمز

-غلات

-سیب زمینی

-موز

همچنین میتوانید از داروخانه ها ویتامین ب کمپلکس را دریافت بفرمایید.

 

2.ویتامین د :در حقیقت این ویتامین از نور خورشید گرفته میشود اما با توجه به شرایط و کمبود این ویتامین بصورت مکمل طبق نظر پزشک تجویز میشود.طبق تحقیق صورت گرفته در سال 2011 در آمریکا مشخص شد مصرف این ویتامین همراه با کلسیم موجب کاهش چربی احشایی و افزایش متابولیسم میشود.مطالعه ی دیگری که داشتم ذکر کرده بود که در صورت تماس مستقیم قارچ با نور خورشید میزان ویتامین د آن 3 برابر میشود.

*مواد غذایی شامل این ویتامین:

-ماهی های چرب نظیر سالمن / کد / ساردین / تن و ..

-زرده تخم مرغ

-شیر و ماست

-غلات

 

3.آهن: نقش مهم در افزایش توانمندی سلول ها در حمل اکسیژن و درنتیجه ترکیب مواد غذایی بیشتر با اکسیژن و تولید انرژی بیشتر میشود.دقت شود که کمبود آهن به طرز چشمگیری مشاهده میشود و یکی از عوامل مهم کاهش متابولیسم و کاهش انرژی میباشد به خصوص در بانوان.

*مواد غذایی شامل این مواد معدنی:

-گوشت قرمز

-اسفناج

-حبوبات

نکته ی بسیار مهم: بدن انسان جذب آهن بیشتری توسط گوشت قرمز دارد اگر به هر دلیل شما جزو دسته افرادی میباشید که از خوردن گوشت قرمز امتناع میکنید در کنار مصرف محصولات آهن دار از ویتامین سی استفاده بفرمایید زیرا موجب افزایش جذب آهن میشود.

 

4.منیزیوم:این ماده ی معدنی در 300 آنزیم بصورت کوفاکتور عمل کرده و به جز تاثیر بر متابولیسم بر روی قند خون / تنظیم فشار خون / تقویت استخوان ها و بهبود عملکرد اعصاب نقش دارد.

*مواد غذایی که شامل این ماده معدنی:

-مغزیجات

-دانه ها

-حبوبات

 

در آخر اینکه بدن خودتان را دوست داشته باشید این هدیه ارزشمندترین دارایی زندگیتان میباشد و با خودمراقبتی در راستای بهبود سلامت جسم و روحتان قدم بردارید.

ما فقط یکبار در این دنیا هستیم!

آکادمی دکتر راس

 

گردآوردنده : ونوس شایان

 

 

منابع :

 

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/vitamins-to-boost-metabolism#talk-to-your-doctor

 

https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/herbal-remedies

 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322644

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK236242/

 

https://www.health.com/nutrition/muscle-recovery-foods

 

https://thesilhouetteclinic.com/weight-loss-superfoods-that-burn-fat/

 


نویسنده:
Venus Shayan

Holistic Nutritionist از آمریکا

1402/11/11

برچسب‌ها چربی سوزی Diet