9 ماده ی غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهند

9 ماده ی غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهند

از بروز نئوپلاسم های بدخیم با آگاهانه غذا خوردن میشود جلوگیری کرد

سرطان!

تا حالا شده راجع به این بیماری کمی عمیق تر فکر کنید؟

اصلا به نظر شما چرا انقدر این بیماری شایع شده؟

 راه حلی برای جلوگیری  یا کاهش بروز این بیماری هست؟

اگر مایل هستید از زاویه ی دیگر به این بیماری توجه کنید و با تغذیه ی آگاهانه ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهید با من در این مقاله همراه باشید.

 در این مقاله تلاش شده با افزایش دامنه ی اطلاعاتی بیماری سرطان و با تمرکز بر روی سبک زندگی و تغذیه ی مناسب خطر ابتلا به این بیماری را به حداقل رساند.

در ابتدا با معرفی سرطان و انواع آن آغاز میکنم :

زمانی که سلول های بدن بیش از اندازه و خارج از کنترل رشد و تکثیر داشته باشند یک توده ی غیر طبیعی بر آمده (که نوعی نئوپلازی میباشد) به نام تومور یا نئوپلاسم شکل میگیرد که این تومور یا خوش خیم و غیرسرطانی هست و یا بدخیم و سرطانی. نئوپلاسم ‌های بدخیم می‌توانند به بافت‌های مجاور، غدد و سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند که به آن متاستاز می‌گویند که می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند و پس از درمان نیز عود کنند.

انواع مختلف نئوپلاسم های بدخیم در انواع مختلف سلول‌ها منشا می‌گیرند.

برخی از آنها عبارتند از :

کارسینوم :این تومورها از سلول‌های اپیتلیال، که در پوست و بافتی که اندام‌های بدن را می‌پوشاند تشکیل می‌شوند. کارسینوم می‌تواند در معده، پروستات، لوزالمعده، ریه، کبد، روده بزرگ یا سینه رخ دهد. آنها یک نوع شایع تومور بدخیم هستند.

سارکوم: سارکوم از بافت همبند مانند غضروف، استخوان، چربی و اعصاب شروع می‌شود. آنها در سلول‌های خارج از مغز استخوان منشاء می‌گیرند. بیشتر سارکوم‌ها بدخیم هستند.

تومور سلول زایا : این تومورها در سلول‌هایی که اسپرم و تخمک تولید می‌کنند ایجاد می‌شوند. آنها معمولا در تخمدان‌ها یا بیضه‌ها رخ می‌دهند اما ممکن است در مغز، شکم یا قفسه سینه نیز ظاهر شوند.

بلاستوما : این تومورها از بافت جنینی یا سلول‌های در حال رشد تشکیل می‌شوند. بلاستوم در کودکان بسیار شایع‌تر از بزرگسالان است. آنها می‌توانند منجر به تومور در مغز، چشم یا سیستم عصبی شوند.

مننژیوم : اینها از شایع‌ترین انواع نئوپلاسم ‌های مغزی هستند و گاهی اوقات در صورت ایجاد علائم نیاز به برداشتن یا درمان دارند.

 

 

طبق تحقیقات صورت گرفته در WHO مشخص شد که بیماری سرطان مهم ترین علت مرگ و میر در جهان میباشد و در سال 2020 حدود 10 میلیون نفر جان خود را طی این بیماری از دست دادند.

سرطان های شایع طبق تحقیقات صورت گرفته به ترتیب :

1.سرطان سینه (2.26 میلیون کیس)

2.سرطان ریه (2.21 میلیون کیس)

3.سرطان کولون و رکتوم (1.93 میلیون کیس)

4.سرطان پروستات (1.4 میلیون کیس)

5.سرطان پوست (1.20 میلیون کیس)

6.سرطان معده (1.09 میلیون کیس)

سرطان های کشنده :

1.سرطان ریه (1.80 میلیون کشته)

2.سرطان کولون و رکتوم (916هزار کشته)

3.سرطان ریه (830 هزار کشته)

4.سرطان معده (769هزار کشته)

5.سرطان سینه (685هزار کشته)

 

علت اصلی سرطان همانطور که گفته شد طی تکثیر بی رویه سلولی صورت میگیرد که این فرآیند نتیجه ی فعل و انفعالات ژنتیکی فرد و سه فاکتور خارج از بدن میزبان میباشد.(البته ناگفته نماند که عواملی نظیر سن-وزن-شجره نامه و غیره نیز بی تاثیر در شدت و بروز این بیماری نیستند)

 این سه فاکتور شامل موارد زیر میباشند :

1.عواملی فیزیکی نظیر اشعه های فرابنفش و رادیواکتیو

2.عوامل شیمیایی نظیر توتون و تنباکو-الکل-افلاتوکسین های موجود در غذاها-آرسنیک

3.عوامل بیولوژیکی نظیر عفونت باکتریایی یا ویروسی

از مهم ترین ریسک فاکتور های سرطان استفاده از دخانیات-مصرف الکل-رژیم غذایی نامناسب-فعالیت ورزشی نداشتن و آلودگی هوا را میشود نام برد.

در تحقیق صورت گرفته در سال 2018 ملاحظه شد که 13 درصد سرطان های جهان در اثر عفونی شدن بدن با هلیکوباکترپیلوری-اچ پی وی-هپاتیتیس ب-هپاتیتیس سی بوده.

حدود 30 الی 50 درصد ریسک ابتلا به سرطان با تنظیم سبک زندگی امکان پذیر میباشد.

سوالی که پیش می آید این است که چطور ممکن میباشد؟

-در وحله ی اول با دوری کردن از استعمال دخانیات حتی اگر شخصی در حال استعمال میباشد سعی کنید در معرض دود نباشید.

-با مصرف نکردن یا کم کردن مصرف الکل.

-**با نرمال نگهداشتن وزن بدن با تغذیه ی مناسب.**(در ادامه مختصرا توضیح میدهم)

-با ورزش کردن مداوم.

-با واکسن هپاتیت زدن.

-با دوری از اشعه های فرابنفش و رادیواکتیو (در صورت در معرض آفتاب بودن حتما از کرم ضد آفتاب SPF50 استفاده کنید)

-در صورت آلوده بودن هوا سعی کنید تا حد امکان در آلودگی قرار نگیرید.

 

 

نه ماده ی غذایی که با گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود میتوانید بروز سرطان را به حداقل برسانید :

1.توت ها : به دلیل اینکه آنتی اکسیدان های قوی میباشند و از اکسیداسیون سلول ها جلوگیری میکنند و همچنین به علت خاصیت ضد التهابی خود از بهترین گزینه ها برای محافظت از سلول های بدن میباشند.تحقیقات نشان داده افرادی که دارای رژیم هایی که شامل توت میباشند بروز سرطان سینه و معده در آنها به حداقل میرسد.نکته ی مهم اینکه ملاحضه شد افرادی که سرطان سینه داشتند با مصرف روزانه دو کاپ توت 25 درصد کاهش مرگ و میر را دارا بودند.

 

2.مرکبات : به دلیل دارا بودن فیبر-کاروتنوئید-فولات-ویتامین سی و فلاوونوئید ها از این رو بسیار حائز اهمیت هستند. همینطور آنتی اکسیدان های بسیار قوی میباشند. طی تحقیقی در سال 2023 مشاهده شد این میوه ها 9 درصد ابتلا به سرطان رکتوم را کاهش داده اند.

 

3.سیب و گلابی : به دلیل ویتامین سی و فلاوونوئید ها خاصیت ضد سرطانی دارند. کاهش سرطان سینه-ریه و رکتوم با مصرف این گروه امکان پذیر است.

 

4.سبزیجات برگ سبز : سبزیجاتی نظیر اسفناج-کیل-سوئیس چارد و آروگولا به دلیل دارا بودن فیتوکمیکال ها خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی دارند. این موارد شامل بتاکاروتن و کاروتنوئید میباشند که هرچه میزان کاروتنوئید در خون بیشتر شود ریسک ابتلا به سرطان هایی نظیر سینه نیز کمتر میشود. همچنین باید خاطرنشان کرد آروگولا و کیل ابتلا به سرطان پانکراس را نیز کاهش میدهند.

*سرطان پانکراس یکی از سخت ترین پروسه های درمانی را دارد و متاسفانه بسیار شایع شده است. علاوه بر موارد بالا مصرف 1.5 لیوان روزانه از خانواده ی کلم ها ریسک ابتلا به سرطان پانکراس را تا 40 درصد کاهش میدهد.

 

5.کلم ها : این گروه منبع غنی از سولفور هستند و همچنین گلوکوزینولات که نوعی فیتوکمیکال میباشد(و بدن این را تبدیل به ماده ی ضد سرطانی به نام ایزوسیانات میکند) این گروه در دسته ی ضد سرطان بودن جایگاه ویژه ای دارند.کاهش ابتلا به سرطان های سینه و معده و پانکراس از مصرف این گروه مشاهده شده است.

 

6.سبزیجات آلیوم : مانند پیاز-سیر و موسیر به دلیل دارا بودن سولفور و فلاونووئید از سرطانی شدن سلول ها جلوگیری میکنند. طبق تحقیقات صورت گرفته خانم هایی که این گروه را مصرف کرده اند تا 30 درصد از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کرده اند.

 

7.غذا های دریای : ماهی های چرب مانند سالمون به دلیل امگا 3 بالای که دارند (HPAو DHA) خاصیت ضد الهابی و در نتیجه ضد سرطانی دارند.این گروه موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان رکتوم میشوند.

 

8.حبوبات : عدس و لوبیا حاوی ماده ای به نام فنولیک میباشند که از التهاب جلوگیری میکند. همچنین به دلیل دارا بودن فیبر زیاد از سرطان رکتوم جلوگیری میکنند. این گروه سرطان پروستات و سینه را نیز به حداقل میرسانند.

 

9.ادویه ها : ادویه هایی مانند زردچوبه-زنجبیل-رزماری-اورگانو-آویشن-پاپریکا و غیره خاصیت ضد سرطانی دارند. به طور مثال زردچوبه پلی فنول کورکومین دارد که یکی از قوی ترین مواد ضد التهابی میباشد.

 

در آخر بیماری یک اتفاق هست ولی اینکه چقدر ما خودمان در بروز این بیماری نقش داشتیم خیلی بحث برانگیز هست...قدرت تعقل بالا ما را اشرف موجودات کرده را چرا در راستای بهبود سبک زندگی و تغذیه ی مناسب به کار نگیریم ؟

میدونید هیچ وقت دیر نیست برای تغییر سبک زندگی اما باید همه ی ما به این موضوع آگاه باشیم که یک وقت ها باید زودتر دست به کار شد.

آکادمی دکتر راس

 

گردآورنده : ونوس شایان

 

 

منابع :

Cancer: Overview, causes, treatments, and types (medicalnewstoday.com)

Research articles | Nature Cancer

Cancer: An unknown territory; rethinking before going ahead - PMC (nih.gov)

Review of cancer from perspective of molecular - ScienceDirect

Foods to Lower Your Cancer Risk (healthline.com)

Foods That Fight Cancer - American Institute for Cancer Research (aicr.org)

Cancer-Fighting Foods : Resveratrol, Green Tea, and More (webmd.com)

What are the Top 10 Cancer-Fighting Foods? - American Institute for Cancer Research % (aicr.org)

Can Certain Foods Reduce Cancer Risk? Which Ones Experts Recommend - The New York Times (nytimes.com)


نویسنده:
Venus Shayan

Holistic Nutritionist از آمریکا

1402/12/17

برچسب‌ها کورکومین Diet